werken in afrika - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu werken in afrika - Reisverslag uit Mossel Bay, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu

werken in afrika

Door: Robert Strating

Blijf op de hoogte en volg Robert

04 November 2013 | Zuid-Afrika, Mossel Bay

Hallo allemaal,

Na 4 maanden kan ik eigenlijk toch zeggen dat ik wat ben ingeburgerd in Zuid- Afrika. In het begin dacht ik namelijk nooit te kunnen wennen aan de mentaliteit van de mensen in de townships of de vaak onlogisch dingen waar je tegen aan loopt.
Tijdens ons project van de bakkerij moest ik overleggen met het hele team (10 man) en 2 andere mensen van Stenden. De afrikaanse communicatie stijl is: wie het hardst schreeuwt heeft gelijk. Oftewel letter schreeuwt iedereen door elkaar heen, zonder te luisteren naar elkaar. Vaak ook nog in khosa wat niet te verstaan is.
Na 5 minuten toch iedereen stil weten te krijgen en dat met mijn stemvolume haha. Daarna iedereen afzonderlijk de beurt gegeven wat hun kijk op het schappenplan van de nieuwe winkel was.( Wat heel goed werkte omdat ze graag hun verhaal wouden doen) Nadat ze alle 12 hun zegje hadden gedaan, iedereen laten stemmen op de beste 3 ideeën. Deze ga ik vervolgens uit tekenen en kunnen ze kiezen aan de hand van de voor en nadelen. Resultaat binnen een half uur stond ik weer buiten oftewel helemaal geslaagd voor de inburgeringstoets dacht ik zo.

Ook het rugbyproject waar we druk mee bezig zijn probeer ik te organiseren. Dit ruby- team uit de gekleurde township van Alexandria speelt redelijk hoog niveau met eigen jongens uit de townships. Het veld is aardig goed, alleen het clubhuis is volledig vervallen. Ook wordt er tijdens de training met een basketbal gerugbyd. 14 november hebben wij een groot tournooi georganiseerd. Waar ook Stenden en de Airschool uit Port Alfred aan meedoen. ( Zelf speel ik niet mee, als organisatie lukt dat niet en scheelt het waarschijnlijk ook een gebroken arm gezien mijn lichaamsbouw haha). Bij deze kan ik mijn leerdoel zelf inzicht afstrepen!!!!

Verder zijn we afgelopen weekend naar Plettenburg en Mossel bay geweest. Lekker genieten van de zon. Ook zijn we naar een kattenpark geweest met cheeta's en tijgers aangezien onze walvis tour was geannuleerd. Voor de foto's zie kopje foto's haha
Zondag lekker op het strand gelegen en later weer terug gereden naar school.

Groeten, robert

  • 04 November 2013 - 20:25

    Leandra:

    Leuk robert! Straks moet je hier ook weer opnieuw inburgeren en kan je alleen maar schreeuwen ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Hallo, Ik ben Robert Strating en ben 22 jaar oud en woonachtig in Emmen. Verder studeer ik retail management aan de Stenden. Vanaf aankomende vrijdag vertrek ik naar Zuid-Afrika om aan de Stenden university een minor te volgen namelijk entrepreneurship. Ook hoop ik natuurlijk de mooie natuur en de cultuur van Zuid-Afrika te ontdekken. groeten, Robert Strating

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 7382

Voorgaande reizen:

26 Juli 2013 - 07 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: