De terugreis - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu De terugreis - Reisverslag uit Coffee Bay, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu

De terugreis

Door: Robert Strating

Blijf op de hoogte en volg Robert

10 December 2013 | Zuid-Afrika, Coffee Bay

Hallo allemaal,

Dit laatste blog is vanuit het mooie Emmen.
Afgelopen weekend ben ik namelijk weer geland in Amsterdam.

De laatste week is dan ook ontzettend snel gegaan. Het laaste weekend
ben ik samen met een aantal klasgenoten naar coffebay vertrokken.
Dit is een hele gave surfplek aan de oostkust van Zuid-Afrika.
De reis er naartoe viel alleen behoorlijk tegen. Om er te komen rij je door een townshipsgebied van ongeveer anderhalf uur. Het was best raar om te zien aangezien dit best een zwart gebied is in Zuid-Afrika. Toen het donker werd moesten we nog een behoorlijk stuk over een weg die vrij slecht was, echt een gatenkaas. Tevens liepen allemaal mensen uit de townships over de weg. Een geluk bij een ongeluk dat niemand heb aangereden. VERSTAND OP NUL!!!!

Aangekomen was het echt SUPER GAAF, allemaal mooie ronde huizen met mooie rieten puntdaken. De plek zelf was meer een hippie plaatst waar alles rustig en gezellig verliep. De eerste dag hebben wij een surfcursus gevolgd. De golven waren behoorlijk goed en het oefenen viel eigenlijk best tegen. Uiteindelijk heb ik ongeveer 2 keer op de plan kunnen staan.
Hier was ik heel trots op gezien de moeilijkheid van het surfen!!
De dag erna hebben we een hike ( wankeltocht) naar de hole in the whole gemaakt ( dit een een gat in een rotswand. Dit was een behoorlijke pittige tocht door de bergen. Voor je gevoel loop je door Ierland alleen met palmbomen tussen het landschap. Na 2,5 uur toch aangekomen bij de rots en het was het zeker waard. Een heel GAAF uitzicht en ook hele mooie ruige natuur gezien tijdens het wandelen. JAAJAA dit is ook populair onder studenten. De terugweg naar het hostel hebben we afgelegd in een BAKKIE. Dit is een auto met een pickuptruck, waar je achter in zit. Door de townships en schuddend in de bak reden we terug. Dichter bij afrika komen kan bijna niet :D

Na een lange autorit zijn we tegen de nacht in het sprookjesachtige en op de Lord of the Rings gebaseerde Hocksback gearriveerd.
Hocksback is een klein plaatsje in de bergen van zuid-Afrika. Waar je in de winter zelfs sneeuw vindt. De eerste dag heb ik even een verkenningsrondje gemaakt door het centrum. Waar eigenlijk wel opvalt dat de mensen ook wat bijzonder zijn. Er heerst een sfeer alsof je in een film bent wat als onderwerp een sprookje heeft.
De middag heb ik een mountainbike tocht gedaan met 2 Duitsers. In totaal duurde heb 4 uur. De tocht was heel leuk en gaaf om te doen. Vooral de 8 watervallen die we hebben bezocht. Alleen de bergen die je op moest fietsen was echt een hele uitdaging. Voor mijn gevoel had ik een vrij goede conditie aangezien ik hardloop in Port alfred en naar de fitness ga. Alleen ik was helemaal kapot na de tocht. Knalrood hoofd, trillen, nat van zweet, gelukkig hadden we het alle 3. Alleen na een half uur ontspannen kwamen we toch tot de conclusie dat de tocht het helemaal waard was. Super mooie plekken gezien aangezien de gids allemaal geitenweggetjes wist. Als je daar fiets en loopt krijg je toch het gevoel dat je in Zwitserland bent met de rotsen. Ook in de bergen de verborgen universiteit gezien waar Nelson Mandela heeft gestudeerd.

In Port Alfred aangekomen bleek ik toch mijn duikoefeningen overnieuw te moeten doen. Dit heb ik de woensdag gedaan. Doordat de zee en rivier niet mogelijk waren hebben we dit in de haven gedaan. Binnen 5 minuten is het gelukt en heb ik mijn SCUBA DIVING DIPLOMA!!!!!!
Het was niet makkelijk vooral de zee niet alleen toch ben ik er blij mee. Heb mijn open water diploma niet, alleen ben er toch heel blij mee.

De donderdag heb ik afscheid genomen in Bethurst, de townships waar ik vrijwilligerswerk deed en sportte met kinderen. Voor de dag had ik snoep en chips meegenomen en ballonnen. We hebben kat en muis gespeeld en later nog een ballonnen-polonaise gedaan met de kinderen.
Toen ik afscheid moest nemen heb ik toch nog een grote groepsknuffel gekregen en was het wel moeilijk om afscheid te nemen. Na een aantal maanden ben je er toch gehecht aan geraakt.
In de middag ben ik naar de NEMATO4you gegaan. Hier is de bakkerij en de winkel geopend. Bij aankomst waren ze dan ook druk bezig. Voor alle medewerkers heb ik een briefje geschreven en een gifcard van de mister price ( C&A van zuid-Afrika) gegeven. Het waren wel 5 pittige maanden waar niet alles goed ging. Alleen ben ik wel SUPER trots op het resultaat en ik vindt ook dat de medewerkers het verschil maken voor zichzelf. Ik hoop dan ook dat ze dit door zetten en ook in moeilijke tijden door blijven gaan.

In de avond hebben we lekker gebraaid en daarna sinterklaas gevierd. Hele leuke ervaring om het te vieren in Zuid-Afrika. Alleen wel jammer dat mijt cadeaus niet mee konden in de koffer. Je kan ook niet alles hebben natuurlijk haha. In de nacht JAAJAA heb ik mijn koffer ingepakt. Veel spullen ook moeten achterlaten, met 23 kilo heb je geen keus. De spullen alleen wel naar de townships gedaan. En ook mijn bewaker. Hij kwam uit Zimbabwe en vroeg als ik spullen overhad. NATUURLIJK!!!!
Plastic tas gegeven en vol gedaan met douchegel,afwasmiddel,, koekjes etc. Ook heeft hij een paar schoenen van mij gekregen. Een paar die ik niet mee kon nemen heeft hij gepast en mijn bewaker was er helemaal blij mee. Ook in de townships lopen ze nu op echte SACHA'S!!!!!!!

Helaas is in deze nacht ook madiba overleden. Nelson Mandela, we hebben het wel zien aankomen alleen was het toch een shock dat hij er nu echt niet meer is. Deze geweldige man heeft een burgeroorlog voorkomen en heeft heel veel goeds gebracht.
De volgende morgen bij het opstaan was het dan toch mijn laatste dag in Port Alfred. De koffer gepakt een foto laten maken door de bewaker en toen de deur dicht gedaan. Dit was eigenlijk best wel raar omdat je er toch 5 maanden hebt gewoond.
Tijdens het afscheid op school gelukkig van iedereen afscheid kunnen nemen en toen kon ik in de bus naar het vliegveld.

Ik heb een geweldige tijd gehad en super veel geleerd op persoonlijk vlak en ook over het mooie zuid-Afrika. Ben er al persoon echt rijker van geworden door de mooie ervaring. Ook de townships waren een ervaring om nooit te vergeten en de warme mensen hebben echt mijn hart gestolen. Ik weet zeker dat ik nog een keer weer ga komen in Zuid-Afrika en Port Alfred.

Ook wil ik alle lezers van mijn blog bedanken voor het volgen van mijn reis in Zuid-Afrika. De reacties die ik heb gekregen heb ik erg leuk gevonden en motiveerde mij ook vooral toen ik bijvoorbeeld ziek was.
Bedankt voor het volgen allemaal ( ook dit lange blog haha) en kom gezellig langs in Emmen :)

Groeten, Robert

  • 11 December 2013 - 07:24

    Maaike:

    Weer een super leuk verhaal broertje!

  • 11 December 2013 - 09:03

    Nicolette:

    Mijn eerste en laatste reactie:

    wat een ontroerend verhaal Robert en wat bijzonder en mooi dat jij toch een beetje verschil hebt kunnen maken voor veel kinderen en volwassen mensen. Het kan ook niet anders dat zo'n reis een enorme indruk op je maakt en dat je veel (positieve) bagage meeneemt voor de rest van je leven.

    Tot snel weer op de club.

    Nicolette x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Hallo, Ik ben Robert Strating en ben 22 jaar oud en woonachtig in Emmen. Verder studeer ik retail management aan de Stenden. Vanaf aankomende vrijdag vertrek ik naar Zuid-Afrika om aan de Stenden university een minor te volgen namelijk entrepreneurship. Ook hoop ik natuurlijk de mooie natuur en de cultuur van Zuid-Afrika te ontdekken. groeten, Robert Strating

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 574
Totaal aantal bezoekers 7378

Voorgaande reizen:

26 Juli 2013 - 07 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: