WEEKEND!!! - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu WEEKEND!!! - Reisverslag uit Grahamstown, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu

WEEKEND!!!

Door: Robert Strating

Blijf op de hoogte en volg Robert

24 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Grahamstown

Hallo Allemaal,

Dit weekend blijf ik lekker thuis in Port Alfred.
Helaas ben ik wat ziek waardoor ik niet echt zin
had om weg te gaan.
Ben namelijk nogal verkouden en volgens mij is het een
soort van voorhoofd holte ontsteking. Hopen dat ik me na
dit weekend wat beter voel anders ga ik hier even langs de dokter.
Aangezien mijn neusspray ook geen zoden aan de dijk zet haha.

Afgelopen donderdag zijn we met de klas naar het ondernemerscentrum gegaan. Hier werden de sollicitatie gesprekken gehouden voor de bakkerij die over een maand open moet gaan. De ervaring was heel gaaf omdat de mensen erg gespannen waren en de gesprekken ook leuk waren om te houden. We hebben ook heel erg gelachen om de antwoorden. De mensen zijn namelijk erg eerlijk waardoor je antwoorden krijgt als ik kom bijna altijd te laat, of een drankprobleem, woedeproblemen wat ze als mindere eigenschap omschrijven. Om gaan met stress of hectische situaties: een stukje lopen of bidden en zingen. Zoiets kan natuurlijk niet als je drukte hebt in de bakkerij. Zulke antwoorden zou je in Nederland nooit geven tijdens een gesprek.
Na 4 uren van gesprekken hebben we uiteindelijk wel een mooie selectie kunnen maken waarmee ze de aankomende weken kunnen beginnen met de training.

Gisteren zijn we met de klas als excursie naar grahamstown geweest. We zijn naar ondernemers in de townships gegaan om te kijken hoe ze het bedrijfje hebben opgezet.
Echter zijn de wegen in zuid-afrika heel erg slecht. Om de meter zit er wel een gat in de weg. Nadat we in de stad waren bleken we nog een heel stuk door een afgelegen gebied te moeten rijden. Deze rit was een hele ervaring. We hebben ongeveer 3 kwartier trillend en schuddend in de bus gezeten. Eenmaal gearriveerd voelde ik me als een milkshake na de rit. Alleen waardeer je nu wel de topkwaliteit van de wegen in Nederland.

In de township zelf zijn we op bezoek geweest bij een bakkerij die daar is opgezet en gerund wordt door lokale mensen. In de townships van Port Alfred is Stenden ook bezig een bakkerij op te zetten. Hier bestond de bakkerij al enkele jaren en is het een succes. Onze bakkerij gaat over een maand open. Aankomende week gaan we met onze klas beginnen om de boel te verven en schoon te maken.
Verder zijn we langs gegaan bij een kippenboerderij. Deze is meer gericht op het verkopen van eieren. Ook zie je in de townships veel dieren loslopen zoals varkens en geiten of koeien. Omdat ze dieren vaak worden gestolen nemen de mensen niet meer de moeite om de dieren op een stuk land of bij huis vast te zetten met een hek er omheen.

Ook viel het op dat er overal afval en rommel in de straten en bij de huizen lag. Het bleek dus bij navraag dat deze townships die erg afgelegen lag, een erg pijnlijke geschiedenis heeft. In de tijd van de apartheid zijn verschillende stammen hier naar toe gestuurd en moesten ze maar opnieuw beginnen. Doordat veel mensen zich nog steeds niet thuis voelen hebben mensen niet de motivatie om het bij hun huisje schoon te houden of te onderhouden. Verder doordat er geen stad in de buurt is ontbreekt ook een voorbeeldfunctie waardoor ontwikkelingen hier veel langer duren dan in verhouding met anderen townships.

Helaas bleken de mensen van een zeepbedrijfje niet te zijn komen opdagen waardoor we dat niet hebben gezien. Verder is het wel een motivatie voor ons om met onze ondernemers aan de slag te gaan. Aangezien ondernemen heel goed mogelijk is in de townships.

Verder kan ik dit weekend lekker met school bezig. Een moduulopdracht en 2 boeken lezen houd je bezig.
Maandag wordt het 30 graden dus we hopen op lekker weer.

  • 24 Augustus 2013 - 18:01

    Lisette:

    Je gaat lekker!!!!!!

  • 25 Augustus 2013 - 13:29

    Maaike:

    Weer een heel leuk verhaal over al je avondturen! Erg leuk om te lezen :)

  • 25 Augustus 2013 - 22:30

    Rinze & Liesbeth:

    Hallo Robert,

    Wij volgen je belevenissen in Zuid Afrika op de voet.
    Je hebt al een heleboel leuke activiteiten gedaan.

    Beterschap, hopelijk gaat het snel beter met je.

    Groetjes uit Elim

  • 27 Augustus 2013 - 11:37

    Anouk:

    Hola Roberto!

    Hoe gaat het nu met je? Je maakt van alles mee zo te lezen.
    Time flies? Kom je alweer bijna thuis? haha
    Eigenlijk moet je op deze site even aangeven wanneer je weer
    thuis komt, dan kan ik zien: "Robert komt over .. dagen terug".

    Het weer in Nederland is nu ook goed, zonnetje schijnt.
    Nog een paar daagjes vrij en dan begint volgende week het
    schoolleven weer. Vier weekjes op school zien te overleven
    en daarna vertrek ik naar Italië :)
    Verder gaat alles prima hier. Vorige week lekker wezen winkelen
    in Enschede en een dagje Scheveningen geweest. Weer een gezellig
    weekend gehad en verder.... deze week is mn zusje jarig en ga ik
    waarschijnlijk nog even met mams naar de Ikea.

    Nou heel veel plezier nog daar, hoop dat je je inmiddels beter voelt
    ennn succes met alles! :)

    Groetjes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Hallo, Ik ben Robert Strating en ben 22 jaar oud en woonachtig in Emmen. Verder studeer ik retail management aan de Stenden. Vanaf aankomende vrijdag vertrek ik naar Zuid-Afrika om aan de Stenden university een minor te volgen namelijk entrepreneurship. Ook hoop ik natuurlijk de mooie natuur en de cultuur van Zuid-Afrika te ontdekken. groeten, Robert Strating

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 7396

Voorgaande reizen:

26 Juli 2013 - 07 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: