Kaapstad deel 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu Kaapstad deel 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu

Kaapstad deel 2

Door: Robert Strating

Blijf op de hoogte en volg Robert

17 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,
Na mijn fanatieke bergbeklimming van de Tafelberg en het geweldige abseilen heb ik de tweede dag na het wakker worden met flink wat spierpijn gekozen voor een bustour door Kaapstad.
De eerste stop was het Joods museum, dit was een heel gaaf museum opgericht door de joodse gemeenschap in Zuid-Afrika. Deze gemeenschap blijkt vrij groot te zijn en ook hebben ze een flinke bijdrage geleverd aan de economische ontwikkeling van het land. Deze groep heeft namelijk de goud en diamant mijnen gestart die voornamelijk bij Johannesburg te vinden zijn. Ook zag je veel joden in de politiek of op functies als burgermeester van steden. Tijdens de tweede wereld oorlog heeft deze groep zelf geen discriminatie onder vonden zoals de joden in de Europa. Het interessante van dit museum vond ik vooral dat hier een echt een compleet verhaal te vinden is over wat er is gebeurd met de joden in de tweede wereldoorlog. In veel musea in Europa vindt je vooral wat de Duitsers hebben gedaan alleen hier vindt je ook het aandeel van andere landen zoals bijvoorbeeld d’ vel' d'hiv in Parijs. Zeker een aanrader als je in Kaapstad ben dit museum.
Vervolgens ben ik uitgestapt bij het kasteel van Kaapstad. Dit was eigenlijk best wel een tegenvaller toen ik er voor stond. Het was nauw niet bepaalt heel erg indrukwekkend van buiten af. De binnen kant kon ik helaas niet bekijken aangezien het dicht ging om 16:00. Beetje vroeg maarja. Hierna ging ik even een broodje kopen op het centraal station aangezien iemand zei dat hier een supermarkt was. Helaas bleek het niet echt een hele veilige plek althans niet voor mijn gevoel. Was bijna de enige blanke en werd continu gevraagd om geld. Een jongen maakte het wel erg bont die mijn nota bene 10 minuten heeft gevolgd en zeurde om geld. Uiteindelijk de aanhouder wint, de jonge droop af zonder geld. Daarna lekker met de bus terug gegaan en avonds gezellig bij het hostel met anderen mensen wat zitten drinken.
De volgende dag ben ik samen met mijn Israëlische kamergenoot naar het Waterfront gelopen van Kaapstad. Dit is een enorm winkelcentrum met winkels en restaurant en ook een heel groot zee aquarium. Het is ook heel toeristisch met dansshows en ook vanaf hier vertrekt de boot naar Robbeneiland. Met heerlijke afdingen aangezien ik een Zuid-Afrikaanse student ben voordelig naar het aquarium kunnen gaan. Het aquarium was heel leuk om te zien ook heel veel dieren die ik nog nooit had gezien. Ook fijn om te weten dat het allemaal onder water leeft aangezien ik bezig ben met mijn duikcursus. Voel me stukken veiliger na het bezoeken van dit zee- aquarium haha. Daarna het winkelcentrum in geweest en wat inkopen gedaan je bent namelijk niet voor niets in Kaapstad. Als je weet wat voor winkelcentrum je hier in Port Alfred hebt dan mag je je handen dicht knijpen als je winkelcentrum Angelslo in je wijk hebt. Nadat we hadden gegeten in het Waterfront was het 20 uur en het grappige was dat de bouwvakkers nog steeds bezig waren. Ter vergelijking met het opnieuw bestraten van een straat in Port Alfred zijn ze al 8 weken bezig en nog is het einde niet in zicht. In dat opzicht lijkt de West- Kaap een stuk meer op Europa qua uitstraling en infrastructuur.
De donderdag ben ik naar Robbeneiland geweest. We vertrokken met de bood er naar toe en had er eigenlijk best wel een verwachting van na alles wat ik gelezen had. Helaas bleek dit de grootste tegenvaller van mijn vakantie te zijn. Bij aankomst werd je in een bus gezet en reed je over het eiland met 1 stop, vanuit daar kon je een foto maken van het mooie uitzicht van Kaapstad. Vervolgens was de laatste stop de gevangenis waar je met een grote groep en een ex gevangenge een rondleiding kreeg door de gevangenis. Laatst had ik op school een documentaire over een gevangenis in Johannesburg gezien alleen deze gevangenis op robbeneiland bleek nog een verassende goede staat. Alleen begreep ik wel dat de gevangenen overdag dwang arbeid moesten doen in de brandende zon. Verder konden ze in het weekend bezoek ontvangen en was er ook mogelijkheid tot onderwijs. Een van de beste rechters van het land op dit moment heeft zijn opleiding in die gevangenis gevolgd. Vond dat wel een heel bijzonder verhaal omdat je zoiets niet verwacht of zo als je vast zit. Echter was de rondleiding wel moeilijk te volgen omdat de man niet zo goed Engels sprak en de groep gewoon veel te groot was om rond te leiden. Na 50 minuten stond je dan ook alweer bij de boot om terug te gaan. Vanuit mensen uit mijn groep hoorde ik ook dat het nogal tegenviel, het kan ook komen dat je een heel ander beeld ervan hebt als je je er van te voren in hebt verdiept. Al met al vindt ik wel dat deze plek waar zulke bijzondere dingen zijn gebeurd wel wat breder en minder commercieel mag worden opgezet omdat het dan beter tot zijn recht komt. Hierna ben ik naar de Canal Walk gegaan het grootste winkelcentrum van Kaapstad. Als retail student is dit zeker een bezoek waard. 900 winkels verspreid over 5 etages was het een gigantisch complex waar je ook echt alles kon krijgen wat je maar wou. Toch nog wat foto’s gemaakt die ik wellicht kan gebruiken voor opdachten voor school als ik weer terug ben. S’avonds ben ik met mijn Japanse kamergenoten uit eten geweest en uiteraard SUSHI!!! Toevallig ook all you can eat en of die japanners konden eten. Hele leuke avond gehad en ook erg gelachen aangezien ik totaal niet met stokjes kan eten tot hilariteit van de japanners.
De laatste dag heb ik een dagtrip naar Kaap de goede hoop geboekt. JAA JAA hier zijn de eerste Nederlanders aan wal gekomen. Toevallig in de bus allemaal Amerikanen op een Braziliaan na. Toch even wat anders na die Japanners alleen erg leuk dat je zoveel verschillende mensen tegen komt. Eerst in Simonstown hebben we bij de pinguïns gestopt. Heel gaaf om te zien dat ze hier in het wild leven. Hele mooie foto’s gemaakt alleen kon je niet bij de pinguïns komen doordat het was afgesloten. Vervolgens in het natuurreservaat aangekomen en op een mountainbike naar het restaurant gefietst in de regen met flinke wind maar wat maakt het uit als je in zo’n mooie omgeving fietst. Na de picknick zijn we eerst naar het uitkijkpunt gegaan waar je een super uitzicht had over de zee. Door naar het laatste punt met de bus stopte we nog voor struisvogels en die hadden ook een struisvogeljong bij zich. Oftewel een mini struisvogel van 30 centimeter, heel leuk om te zien en op de foto!! Aangekomen bij KAAP DE GOEDE HOOP waaide we bijna de bus weer in toen we wouden uitstappen. Toch was het erg druk aangezien bij het bord van kaap de goede hoop de hele tijd ongeveer 20 man stond om op de foto te kunnen. Bij de zee nog op de foto gekomen zie facebook haha. Uiteindelijk nog even naar boven geklommen met de groep voor een groepsfoto op het uitkijkpunt van Kaap de goede hoop. Hele leuke en gave trip in totaal, het is echt super om te zien en interessant om te weten waar ze aan land zijn gekomen. In de avond ben ik uitgeweest met mijn Japanse kamergenoot in Longstreet ( de uitgaans straat van Kaapstad). Hele leuke avond en toevallig kwam ik mijn leraar ook tegen. Reis je 8 uur naar Kaapstad en wie kom je tegen in de Dubliner in Kaapstad, je leraar. Heel toevallig was hij op excursie met de tweedejaars van deze school en gingen ze ook uit in de kroeg. Ook aan de andere kant van de wereld blijft het een klein wereldje. Uiteindelijk toch niet te laat gemaakt aangezien ik de volgende ochtend weer terug ging met de bazbus richting Port Elizabeth. De zaterdag terug in de bus zat er nog een Duits meisje naast mij die uit Lingen kwam, erg grapig dat je zo ver weg bent en dan iemand tegen komt die zo dicht bij woont. Zondag ben ik aangekomen in Port Alfred en toen was de vakantie helaas officieel voorbij.

Groeten, Robert

  • 17 Oktober 2013 - 12:04

    Maaike:

    Zo, dit is wel een heel lang verhaal! Maar erg leuk om iets gedetailleerder te lezen wat je allemaal in Kaapstad hebt gedaan. Klinkt in ieder geval erg goed :)
    Nu weer in de studieboeken en maar uitkijken naar de vrije weekenden die je daar nog hebt!

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Hallo, Ik ben Robert Strating en ben 22 jaar oud en woonachtig in Emmen. Verder studeer ik retail management aan de Stenden. Vanaf aankomende vrijdag vertrek ik naar Zuid-Afrika om aan de Stenden university een minor te volgen namelijk entrepreneurship. Ook hoop ik natuurlijk de mooie natuur en de cultuur van Zuid-Afrika te ontdekken. groeten, Robert Strating

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 7405

Voorgaande reizen:

26 Juli 2013 - 07 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: