Ondernemerscentrum townships - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu Ondernemerscentrum townships - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu

Ondernemerscentrum townships

Door: Robert Strating

Blijf op de hoogte en volg Robert

07 Augustus 2013 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hallo allemaal,

Ik weet niet als het nog steeds mooi weer is in Nederland? Hier begint het weer namelijk over te slaan. Het is nog winter en augustus is de regenmaand hier. Vanaf morgen verwachten ze hier dan ook regen.
Oftewel dat wordt niet meer ontbijten in de zon bij de kantine.

Gisteren zijn we met onze klas naar het ondernemerschap centrum geweest. Dit is een soort van gebouw waar mensen uit de townships naar toe kunnen om hulp te krijgen, bij het beginnen van een eigen onderneming. Echter kunnen de mensen hier ook hulp krijgen bij administratie of computer lessen volgen.

Met onze klas zijn we er met een bus naar toe gegaan en hebben we om 2 uur afgesproken met de ondernemers. Echter waren ze uiteraard een half uur te laat. Wij noemen het TIA This is Africa ( Dit is Afrika). Mensen hebben het hier niet zo op de tijd en regels. Ook ontbreekt vaak de logica, er staan namelijk geen lokaalnummers op de klaslokalen. Ook in de kantine is het een hele opgave om te kunnen eten. Er ontbreekt namelijk altijd wel iets bestek, glazen, borden of het eten is op haha.
Terug naar mijn verhaal, toen de ondernemers er waren heerste er een hele bijzondere spanning. Je merkte namelijk echt dat ze nerveus waren. Ze stelden zich voor en vertelden hoe ver ze waren en waarmee wij ze konden gaan helpen.
Uiteindelijk zijn de groepen verdeelt tussen de groepen in onze klas. Nathan en ik hebben de volgende bedrijven.
- Een meubelmakerij
- Een grafstenenzaak
- Een bedrijf dat toiletpapier wil produceren.
We hebben ook veel gelachen met de klas omdat er ook echt van die bob marley ogende typen binnen kwamen. Of een vrouw die een lolly in de mond had, wat niet erg professioneel overkomt.

Volgende week dinsdag beginnen we met het introductie van de bedrijven waar we uitgebreid kunnen gaan zitten met de mensen. Ook de informatie vragen voor het ondernemingsplan etc.

Aangezien ik niet veel lessen heb en nog vrij veel vrije tijd over heb. Ga ik vanaf volgende week ook beginnen met het helpen bij een na schoolse opvang voor kansloze kinderen in de townships. Er wordt dan sport en spelletjes georganiseerd om de kinderen van de straat te houden. Daarbij ga ik en nog een aantal studenten helpen. Het lijkt me erg leuk om te doen omdat dit toch iets heel anders is dan je normaal gesproken doet. Hierdoor kom je wel echt in contact met de lokale bevolking.

Groeten, Robert


  • 07 Augustus 2013 - 16:47

    Cathy:

    Ik wil ook meehelpen bij de naschoolse opvang :D toffe diverse projecten doen jullie :D

  • 08 Augustus 2013 - 17:28

    Bart:

    Hey.

    Liep alweer 2 verslagen achter, maar heb het even weer ingehaald. Echt vette dingen maak je mee en vooral ook erg indrukwekkend. Maar.. volgens mij ligt die cultuur jou wel, want sinds wanneer heb jij het wel met optijd komen? haha. Keep enjoying!

  • 11 Augustus 2013 - 13:20

    Maaike:

    Haai

    Bart heeft daar wel een punt ;) Maar misschien is het ook wel eens goed om het nu eens andersom mee te maken. Haha
    Maar je bent echt met leuke dingen bezig en dan heb je het nog niet eens gehad over je duikcursus!
    Stiekem zijn we vanaf hier een beetje jaloers op je. Maar super veel plezier gewenst en we skypen snel weer.

    Liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Hallo, Ik ben Robert Strating en ben 22 jaar oud en woonachtig in Emmen. Verder studeer ik retail management aan de Stenden. Vanaf aankomende vrijdag vertrek ik naar Zuid-Afrika om aan de Stenden university een minor te volgen namelijk entrepreneurship. Ook hoop ik natuurlijk de mooie natuur en de cultuur van Zuid-Afrika te ontdekken. groeten, Robert Strating

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 149
Totaal aantal bezoekers 7393

Voorgaande reizen:

26 Juli 2013 - 07 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: