Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu Stellenbosch - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Robert Strating - WaarBenJij.nu

Stellenbosch

Door: Robert Strating

Blijf op de hoogte en volg Robert

10 Oktober 2013 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Hallo Allemaal,

Voordat ik eenmaal kon beginnen aan dit verslag was het weer een heel gevecht om internet te krijgen.
Binnen in mijn kamer is namelijk geen internet, met mijn telefoon hang ik half uit het raam voor een streepje internet. Met de laptop moet ik naar het huis lopen alleen is de lamp is de woonkamer stuk, tja obstakel 1. Hierna accu bijna leeg, obstakel 2. Oplossing in de keuken de laptop opladen en de website openen daarna gauw terug naar mijn kamer, stekker in de pc om op te laden en ik kan beginnen met mijn verhaal, die ik straks buiten als ik naar het huis loop kan uploaden.

Vrijdagavond vertrok ik van Hermanus naar Stellenbosch. We moesten naar een soort van carpoolplek worden gebracht waar we werden opgehaald door de bazbus die ons naar Stellenbosch ging brengen. Echter reed er een auto voor ons waarvan de bestuurder heel erg dronken was. Slingerend reed de auto voor ons over de weg en telkens raakte de auto net de vangrail of een tegenligger niet. Bij elke tegenligger die eraan kwam hadden we het gevoel dat het fout ging. Gelukkig ging het de hele weg goed en konden wij na een tijdje veilig afslaan naar de carpool plaatst.
Met alcohol achter het stuur zitten is heel normaal in zuid-Afrika omdat iedereen het doet en als de politie je controleert geef je even R100 en je rijdt weer door. Alleen voor toeristen is de politie heel streng en heb je ook een serieus probleem als je gepakt wordt. Even weer een cultuurverschil.

Aangekomen in Stellenbosch bleek het een leuk hostel te zijn met een gezellig bar. Hier zijn we s'avonds ook naar toe gegaan en later zijn we op stap geweest. Stellenbosch is naast een heel bekend wijngebied ook een universiteitsstad met 30.000 studenten. Oftewel een heel goed uitgaansleven!
De volgende dag zijn we een tour gaan doen langs een bekende wijn- boerderij. Waar je rond kon lopen en ook goed kon zien hoe de wijn wordt geproduceerd, welke soorten en waar het uiteindelijk naar toe gaat. Veel boerderij hebben ook een winkel met een restaurant waar je de wijn kunt proeven en kunt eten. Heel gaaf om allemaal te zien hoe het uiteindelijk tot stand komt.
Verder zijn we ook door de townships van Stellenbosch gereden wat ook hier gescheiden is. Er is een townships voor gekleurde mensen en zwarte mensen en de blanke mensen wonen in Stellenbosch zelf. Wat in Stellenbosch ook opviel is dat je naast een townships ook gewoon een villa wijk hebt met hele mooi huizen, ook wel olifant wijken genoemd. Zuid-Afrika blijft een land met extreme verschillen.
In de middag ben ik het centrum in geweest waar je praktisch alleen maar witte gebouwen aantreft in oud- Hollandse stijl met namen als het 'oude bankgebouw'. Hele leuke kleine winkels, terrasjes en barretjes vindt je ook in het centrum.
In de avond zijn we uit eten geweest in een heel gaaf restaurant uit Libanon, waar het ontzettend druk was. Je kon hier brood bestellen met binnenin groenten en vlees naar keuze. Wat echt heel lekker en ook mijn eerste kennismaking met de keuken uit Libanon. Hierna zijn we uit geweest in een discotheek. De laatste dag zijn we naar een leeuwenpark geweest waar je tijgers, leeuwen, witte leeuwen, cheeta's en panters had. Ze leefden in een omheining en heb hele mooie foto's kunnen maken. Na afloop kon je wijn proeven aangezien het gecombineerd was met een wijn- boerderij. Oftewel een goed begin van de dag.

Groeten, Robert

  • 11 Oktober 2013 - 09:01

    Maaike:

    Dat klinkt allemaal heel goed daar in Stellenbosch! Helaas ben je al weer terug op de campus en alweer ''druk'' aan de studie.
    Gelukkig komen er nog meer leuke tripjes in het vooruitzicht :)

    Veel liefs!

  • 11 Oktober 2013 - 13:23

    Anouk:

    Tip: typ je verhaal eerst in een wordbestandje, zodat je het op deze website alleen nog maar hoeft te plakken ;-) Snel klaar! :-)

  • 11 Oktober 2013 - 19:24

    Bart:

    En nu aftellen naar de volgende trip.. what's next?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robert

Hallo, Ik ben Robert Strating en ben 22 jaar oud en woonachtig in Emmen. Verder studeer ik retail management aan de Stenden. Vanaf aankomende vrijdag vertrek ik naar Zuid-Afrika om aan de Stenden university een minor te volgen namelijk entrepreneurship. Ook hoop ik natuurlijk de mooie natuur en de cultuur van Zuid-Afrika te ontdekken. groeten, Robert Strating

Actief sinds 23 Juli 2013
Verslag gelezen: 211
Totaal aantal bezoekers 7392

Voorgaande reizen:

26 Juli 2013 - 07 December 2013

Mijn eerste reis

Landen bezocht: